Influensavaccin

Från alla håll och kanter får jag frågan om man ska vaccinera sig, så nu tycker jag att det börjar bli läge för ett inlägg om det.
  Jag måste börja med att poängtera att kring det här har jag inga direkta kunskaper. Trots att inlägget ligger under kategorin fakta innehåller det mest mina egna åsikter. Jag har kunskap kring vaccinationer generellt, men inga kunskaper om det här specifika vaccinet.

Ja, jag tycker att du ska vaccinera dig.

Speciellt om du är sjuk, men även om du är frisk. Det finns ett begrepp som kallas "herd immunity" som innebär att en hel grupp människor blir immun mot sjukdomen. Det uppnår man om tillräckligt många vaccinerar sig (dvs alla behöver inte göra det!). Sannolikheten att en smittas blir då liten, även bland de som inte har vaccinerat sig.
  Detta kan vara bra att ha i åtanke tex kring spädbarn. Barn under tre månader bör man inte vaccinera, men de kan fortfarande drabbas hårt om de blir smittade av influensan. Med "heard immunity" skulle de kunna klara sig ifrån att bli smittade.

Det pratas mycket om binverkningarna på medicinen. Är det värt det om man nu mår så dåligt av vaccinet?
  Ja, jag tycker det. Många har fått ont i armen, men inte så mycket mer. Andra har fått en "mini-influensa" med muskelvärk och lite feber. De fall som i media har orsakat dödsfall är inte kopplade till vaccinet (vad man vet ännu) utan beror snarare på dessa personers grundsjukdom.

Ett annat argument som är värt att ta upp är att än så länge är svininfluensan mild i de flesta fall. Men vi vet inte hur det kommer att se ut framöver. Virus ändrar hela tiden på sig. Det skulle betyda att den kan bli värre. Men det vet vi inget om än.
  Å andra sidan kan man också argumentera för att om viruset ändras för mycket hjälper inte det här vaccinet ändå.

Jag tycker att ni alla ska vaccinera er. Om inte för er egen skull så för er omgivnings. Vad tycker ni som är inne här och läser? Har ni någon annan åsikt? Håller ni med? Berätta gärna vad ni tänker! (Kom ihåg att vara tydliga med vad som är fakta och vad som är åsikter...)
 
Vill ni läsa mer om influensan kan jag rekommendera den här sidan där samlad information från olika myndigheter i Sverige finns.


Kommentarer
Postat av: FiaLisa

Jag håller med dig i allt du skriver. Har själv vaccinerat mig.

2009-11-03 @ 08:33:47
URL: http://fialisa-drdr.blogspot.com/
Postat av: Doktoranden

Jag tycker personligen man bör vaccinera sig, ser ingen direkt anledning till att inte göra det.



Är jag vaccinerad? Ja.



Fick jag några minisymptom? Ja. Lite feber, lite feberfrossa som gick över efter en timme med Panodil och lite öm i armen ett dygn.



Det skyddar, förutom en själv, många runt omkring en eftersom man kraftigt reducerar risken att smitta någon i sin närhet.

2009-11-03 @ 11:10:48
URL: http://doktorandtankar.blogspot.com
Postat av: Maskrosen

Jag är också vaccinerad. Fick lite ont i kroppen, men annars mådde jag bra.

2009-11-03 @ 22:43:35
Postat av: Boman

Tycker som du att man ska vaccinera sig. Om inte för sin egen så för sina närmastes skull. Alla har vi väl någon vi tycker om som är lite skörare.

Den enda biverkan jag märkte av var röda ögon under några timmar och en ömmande arm i ett par dagar.

2009-11-07 @ 18:49:46
URL: http://bomanskassar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0