Ännu fler världar

Hur vet man vad som är bäst för sina patienter?
Har patienten diabetes behöver hen insulin, är det hjärtsvikt finns det mediciner. En blindtarm opererar man bort.

Men när det är röster och människor som ingen annan hör. Hur vet man då vad som är bäst? Är rösterna elaka är det väl en sak. Men vem är jag att säga att en persons bästa kompis och ständiga stöd i livet inte finns och bör medicineras bort? Med mediciner som gör hen groggy och hämmad, dessutom.

Klart att patienten inte vill det!

Så vem är jag att bestämma vilken verklighet som ska vara den som är värd att behålla och vilken inte finns på riktigt?

Kommentarer
Postat av: Cathrine

Ja vem är jag att dömma?? Men det kan ju vara att man är väldigt styrd av sina röster och blir begränsad i sitt liv fast inte känner det så själv för man har ingen eller liten sjukdomsinsikt.

Jag arbetar som skötare på ett boende i kommun för psykiskt sköra (näää jag vill inta använda ordet sjuka/funktionshindrade, dom är lite skörare än oss som klarar oss ute i samhället men har så många andra kvaliteér) och har stött på rätt många under mina 25 år inom olika delar av psykiatrin. Jag kan tycka en sak men personen tycker inte som jag och har ingen förståelse att jag inte tycker/hör samma som denne.
Nånstans så tycker jag att har inte personen verklighetsförankring eller sjukdomsinsikt så måste man ge dom en chans att få se den andra sidan av myntet utan att begå övergrepp.
Ähh nu svamlar jag men jag hopps du förstår hur jag menar

Gillar din blogg :)

Svar: Visst förstår jag hur du menar! Jag håller egentligen med. Försöker bara att komma ihåg att andras verkligheter är lika riktiga för dem som min verklighet är för mig.7
Vad kul att du gillar min blogg! :)
Maskrosen

2012-07-08 @ 16:20:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0