Invecklat om utveckling

Utvecklingssamtal. Det var ett tag sen.
Idag var det åter dags.

Medarbetarsamtal kallas det visst nu för tiden.

En möjlighet att få framföra sina åsikter. En möjlighet att utvärdera sig själv. En möjlighet att hitta förbättringspotential.

Och om jag inte bryr mig?

Såklart att jag bryr mig.
Dagens samtal fick mig bara att inse att prioriteringarna har ändrats lite sen högstadiet.

Jag jobbar aktivt med att förändra mitt vardagliga liv. Vanor, tankar och beteenden utvärderas. Förändringar genomförs långsamt men envist. Motgångar fightas igenom. Bita ihop och ta i lite till.
Jag orkar inte lägga fokus på marginell jobbutveckling. Jag orkar inte bry mig om småsaker.

Självklart vill jag bli en bättre läkare. Jag vill få bättre teoretiska kunskaper, bättre kliniska kunskaper och bättre förmåga att samarbeta med människor. Mycket av det är jag redan bra på, men vet att jag alltid kan bli bättre. Funderar alltid på hur jag kan bli bättre.

Vad jag inte vill är att ta energi som kan gå till mitt vardagsarbete för att förbättra hur jag formulerar ett intyg. Så länge det inte har en avgörande betydelse. I vilken ordning jag tar upp medicinerna i medicinlistan. Så länge det inte har en avgörande betydelse.

Jag vill göra ett bra jobb. Jag kommer alltid att sträva efter att göra mitt jobb bättre.
Men att lägga en massa energi på något som fungerar väldigt bra när det runt knuten finns något som inte fungerar alls och som behöver all energi jag har, då har jag svårt att få krafterna att räcka till.

Får det mig att verka nonchalant och ovillig till förbättring - so be it.
Mina prioriteringar är klara, jag har bara inte möjlighet att dela dem med hela min omvärld.

Kommentarer
Postat av: Doktoranden

Det är väl om någonting ett riktigt sunt och bra förhållningssätt.

2012-02-24 @ 06:30:21
URL: http://Doktorandtankar.blogspot.com
Postat av: Maskrosen

Tack! Skönt att höra!



Jag var lite arg den där dagen. Orkade inte med "utveckling" just då tror jag...

2012-03-05 @ 17:07:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0