Fredagsmys

En filt, en kopp te, en godisskål. Regnet trummar försiktigt. Glada människor och popiga sånger lyser i rutan.
Fredagskväll.
Själv.
Ensam.

Mysigt. Jag har mysigt med mig själv.

Ljudet från de våta dropparna är mysigt. Filten är mysig. Det är mysigt med te. På TV:n ser de så mysigt nöjda ut. Jag ler lätt och myser åt fredagsunderhållningen.

Sippar på teet.
Bränner mig på läppen.

Blåser i en smal stråle. Dricker försiktigt. Suger på en polkagris.

Det är renande att spendera kvalitetstid med sig själv. Man får tid att fundera. Komma till insikt. Det går att ha mysigt på egen hand. Egentid är viktigt.
Tar ett djupt andetag.

Blundar. Lyssnar på fönsterdropparna. Musiken från TV:n. Skratten. Bilarna som åker förbi utanför. En dörr slår igen i trapphuset.
Känner den mjuka filten. Det varma teet. Den blommiga doften.

Djupt andetag.

Musklerna blir tunga, tankarna går långsammare.
Leendet sprider sig upp till ögonen. De är duktiga, de där spelevinklarna i lekprogrammet. (Vilket ord - spelevinkel!) Gömmer tårna och drar filten lite tätare runt mig. Teet har blivit lagom ljummet. Kommer på mig själv att sitta och skratta högt och böjer mig efter godisskålen. Låter den stå kvar i mitt knä.

Jag sitter här och har mysigt med mig själv.

Kommentarer
Postat av: Doktoranden

Visst är det rätt fantastiska stunder? Jag sållar mig till samma skara.

2011-03-25 @ 21:54:03
URL: http://Doktorandtankar.blogspot.com
Postat av: Caroline

Hurra!

2011-03-26 @ 05:57:39
Postat av: Kandidatpappan

Man blir glad av att läsa sån't! Och idag är det vackert väder! Tjibbibibbi!

2011-03-26 @ 11:30:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0