Hm...?

Är det okej att läkare alltid är sena? Är inte det lite respektlöst?

Kommentarer
Postat av: Kandidatpappan

Kanske. Men det brukar handla om att de inte kan bryta av och lämna en patient som har behov av deras insats? För min egen del brukar jag tänka: " jag är glad att jag inte är sjukast" om jag får vänta hos doktorn. Det kanske finns någon annan personal som kan lämna besked till den som väntar? Och bjuda på en kopp kaffe? Jag tar alltid med hörlurar Till iPhonen så har jag nåt att lyssna på - och så kommer jag in i rätt tid ändå… Om du bara kan stå för hur du använder din tid så kommer det att kännas bra gentemot patienten - även den som gnäller. Men försök ta lite tid för återhämtning, också. Då håller du längre. Kram.

2011-01-26 @ 21:16:10
Postat av: Maskrosen

Visst måste man få lite tid för återhämtning. Visst är det bra att prioritera de sjukaste patienterna först. Jag tar hand om både mig och patienterna! :)



Det jag reagerade på var en diskussion några läkare emellan där de tyckte att det inte alls gjorde något att patienten fick vänta en kvart utan såg det som standard. Det hade blivit en del i deras planering. De kunde mycket väl sitta kvar en kvart i fikarummet istället.



När det bygger på omtanke men kanske inte alltid räcker till har jag inget emot det. När det är släntrian utan att bry sig om den andra individen - när man anser sig själv vara förmer än "den där andra" - då blir jag irriterad!

2011-01-27 @ 19:06:31
Postat av: Kandidatpappan

Jo, det har du rätt i.

2011-01-28 @ 00:27:40
Postat av: ST-läkare

Det beror ofta (oftast?) på att man tilldelat läkaren för lite marginaler så när det händer något oförutsett (vilket det gör hela tiden) så är man sen - igen! För en tidsperfektionist som jag var det en hård läxa att lära att jag ofta faktiskt inte kan komma i tid.

2011-01-28 @ 15:31:13
Postat av: Maskrosen

Besvärligt att alltid ha för små marginaler! Som jag skrev ovan är det inte när man tvingas bli sen som jag reagerade på. Även om så kanske oftast är fallet var det inte det utan snarare inställningen hos de personer runtomkring mig som jag blev irriterad av.



Det du skriver om gör mig arg av en helt annan anledning. Att läkare har för små marginaler, måste lösa problem på tid som inte finns, använder raster till jobb och sen ändå får skäll för att vi jobbar för lite.

Hoppas att du har en arbetsmijlö där du inte jobbar ihjäl dig!

2011-01-28 @ 16:30:18
Postat av: Mib

Hej, nåt annat som jag tycker är lite fel är att läkare kan ha telefon på eller nånting annat så de måste springa ifrån eller prata i eller så under tiden som de egentligen ska träffa patienten liksom. Tycker jag är med om det titt som tätt när jag är med Tjabolina på läkarbesök. Det blippar i läkarns ficka och telefon som ringer eller nån sköterska som tittar in och måste säga nåt.... Tjabolina har ju autism och då behöver man lugn och ro och inte en massa såna där konstiga intryck som bryter av hela tiden.

Bara lite vad jag tycker! Kram!

2011-01-28 @ 20:09:17
URL: http://mibfilosoferar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0