"Jag kan sluta när jag vill!"

Jag tror att jag ska gå över till två sovperioder. För några dagar sedan pratade Karin Johannisson i Sommar i P1 om sömnmönster genom historien. Enligt henne var vår normala sömnrytm att sova i två omgångar.

Förr i tiden gick man och la sig vid sju och vaknade runt kl tolv. Då hade man "vakenvila" i ett par timmar innan man hade en andra sovperiod. Människor som inte har tillgång till elektriskt ljus (i vetenskapliga försök) går snabbt över till denna typ av sömnmönster.

Alltså borde de ökade sömnsvårigheterna inte bero på något sjukligt, utan det skulle vara fullt normalt att vara vaken på natten.

Den tanken tycker jag om!

Nu ska jag ägna tiden åt lite vakenvila! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0