Rätt med våld i uppfostrande syfte?

Söndagens svtplay-surfande förde mig till ett avsnitt av Dokument inifrån som gör mig både förskräckt och upprörd.

Det handlar om vardagsvåld mot barn. Aga. Inte bara att anmälningarna om misshandel av barn ökar, det verkar också vara mer accepterat. Argumentet från allmänheten är att man måste få uppfostra barn. Från rättens sida var den förmildrande omständigheten att barnen provocerat.

Dagens ungdom har blivit bortskämd. De har tappat respekten för vuxna. För att behålla sin auktoritet måste de få ta till örfilar och knuffar.
Hävdas det.

Det är inte klokt!

Skulle det vara ett okej beteende mellan vuxna? Där kan det också provoceras och behöva hävdas auktoritet.
Nej, det är det naturligtvis inte. Det är ju annorlunda. Men det är ju inte lika farligt när det är ett barn som blir slaget.
Tycks det.

Hur kan det ses som en förmildrande omständighet att den utsatte är ett barn?

Även barn måste bemötas med respekt!!

Kommentarer
Postat av: Caroline

Håller helt med dig! Förfärligt! Skrämmande! Och framförallt maktmissbruk av de vuxna, utsätta barn som är beroende av oss vuxna, som inte har ett val- som inte har ett val- som inte kan frigöra sig.

HEMSKT!

2010-04-21 @ 22:37:52
URL: http://familjensweetie.blogspot.com
Postat av: Maskrosen

Jag håller helt med dig, Caroline!



Man måste självklart komma ihåg att programmet bara visar en sida. Det är en väldigt ensidig argumentation, men ändå. Det är inte okej!

2010-04-22 @ 18:11:41
Postat av: Mib

Ja det är verkligen hemskt. Min Tjabolina satt och tittade på det där och hon var helt förfärad efteråt. Upprörd som sjutton. När hon berättade för mig så letade jag upp och kollade också och det var verkligen hemskt hur det har blivit.

2010-04-23 @ 20:28:17
URL: http://mibfilosoferar.blogg.se/
Postat av: Maskrosen

Ett läsvärt inlägg angående programmet på Lars H Gustafssons blogg:

http://larsh.wordpress.com/2010/04/05/hon-ville-ju-inte-lyda/

2010-04-24 @ 15:10:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0