Om beroende och maktlöshet

Psykiatri är spännande.

Psykiatrin i praktiken däremot är mest frustrerande och energikrävande.

Inte patienterna. Dem skulle jag gärna jobba med.
Personalen är också för det mesta intressanta och omtänksamma människor med många kloka tankar och vettiga åsikter. Dem skulle jag också gärna jobba med.

Systemet däremot gör det helt omöjligt för mig att bli psykiater.
(Just nu. Vem vet, jag kanske blir tåligare med tiden.)
Patienter faller mellan stolar. Utredningar krånglar. Prover som inte följs upp, eller i värsta fall inte ens tas. Kommunikation mellan vårdenheter som brister. Resurser som knappt tillåter omhändertagande utan snarare förvaring.

Varje dag när jag går hem glädjer jag mig åt att vara "personal" och inte patient. Inte behöva vara beroende. Inte behöva vara fast i systemet. Själv kunna välja om jag vill vara där eller om jag hellre vill söka mig någon annan stans.

Ibland misstänker jag att hela psykiatrin faller mellan stolarna...

Kommentarer
Postat av: märta kajsa

Det är jättesorgligt att det är så mycket krångel inom psykiatrin som det är. Som jag upplevt det finns det många i personalen som är jättebra, men de tas inte tillvara på.

2010-04-02 @ 20:30:15
URL: http://hjartklappning.blogspot.com
Postat av: FiaLisa

Det som är mest frustrerande är att så mycket lidande skulle undvikas om det fanns bättre resurser att ta hand om personer som mår psykiskt dåligt innan de blir suicidala. Jag tror att det skulle spara pengar på den somatiska sidan med.

2010-04-03 @ 11:13:23
Postat av: Mib

Jaaaa du, jag kan inte annat än hålla med dig.... Tyvärr.

Kram!

2010-04-03 @ 13:38:37
URL: http://mibfilosoferar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0