Dygnets 25:e timme

Typexemplet av duktig flicka, det är en av mina kursare. Ordentlig, kunnig, driftig. Konflikträdd, vill vara till lags, mindervärdeskomplex. Människor ber henne att ordna och hon fixar. Även när hon inte borde.

Visserligen skulle flera av sakerna inte bli gjorda om hon inte gjorde dem. Hon är verkligen en klippa. Men hon behöver inte tänja på sin egen bristningsgräns. Om det blir kaos får det väl bli det. Det är inte hennes ansvar. Finns det inte tillräckligt med folk är det organisationen som behöver ses över. Speciellt när andra poster sitter med för lite att göra.

"Det går bra", säger hon.
Kanske ett tag, tänker jag.

Stressade ögon tittar på mig: "Jag hinner nog inte fika idag, trots att vi hade bestämt det." Inte första gången.
Hon mår dåligt över att hon gör saker halvdant, blir uppgiven när minutrarna på dygnets extratimme inte räcker till.

Ibland vill jag bara skaka om henne.
"Du duger som du är! Du behöver inte vara övermänniska för att räcka till!"

Antar att det är lätt att säga när man ser det utifrån.

Kommentarer
Postat av: Doktoranden

En svår balans det där.



Fler människor borde lära sig säga "nej" istället för "ja" i vissa sammanhang.

2010-04-12 @ 19:32:39
URL: http://doktorandtankar.blogspot.com
Postat av: Dr Wannabee

Jag är "din kompis" Fast jag har börjat lära mig, och jag är inte konflikträdd... längre.



Det är svårt, men det är bra att ha kompisar som du. Att älskas för den man är och inte vad man uppnår betyder mycket.

2010-04-12 @ 21:29:00
URL: http://drwannabee.blogspot.com/
Postat av: Maskrosen

Verkligen, Doktoranden!



Bra jobbat med konflikträdslan, dr Wannabee! Fortsätt att kämpa - du duger ändå, även utan allt extrajobb! Jag hoppas att du också har bra vänner runt dig som hjälper dig att bromsa när det behövs. Det behöver vi allihop!

2010-04-13 @ 18:32:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0