Anti-hybris

Man ska sopsortera, spara el, åka kollektivt, handla ekologiskt, närodlat och kravmärkt. Gärna rättvisemärkt. Man ska tänka på de papperslösa flyktingarna och de ensamma flyktingbarnen. Främja jämställdhet. Skänka några kronor till de hemlösa, betala pengar till canerfonden. Och Läkare utan gränser. Och WWF. Gärna engagera sig lite också. Vara emot krig och ha en åsikt i israel-palestinakonflikten.

Jag orkar inte!

Jag har fullt sjå med att rädda mig själv.
Världen får jag rädda någon annan dag.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Man ska sätta sig själv i främsta rummet. Grundregel #1.



Du gör helt rätt.

2009-11-23 @ 22:09:44
URL: http://doktorandtankar.blogspot.com
Postat av: FiaLisa

Jag håller helt med doktoranden. Först ska man rädda sig själv, det räcker långt.

2009-11-24 @ 18:56:49
URL: http://Fialisa-drdr.blogspot.com
Postat av: Kandidatpappa

Tänk bara på flygvärdinnornas säkerhetsramsa innan take-off: "sätt på din egen syrgasmask innan du hjälper andra"; Innebörden är ju att man måste säkra sig själv innan man kan rädda andra. Annars förlorar både du och den du ska hjälpa medvetandet. Och hur kul är det på en skala? Instämmer således.

2009-11-24 @ 21:16:24
Postat av: Maskrosen

Ja, det här är väl den enkla (om än globala) varianten av att tänka på sig själv först. Allt det där man borde göra ligger ändå ganska långt bort. Att säga nej där känslor än involverade, det är svårare...

2009-11-28 @ 01:13:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0