AT - bu eller bra?

En artikel i veckans nummer av läkartidningen diskuterar om AT-tjänsten borde finnas kvar. Personligen tycker jag att det känns tryggt med ytterligare 1½ års "praktik" innan jag får kalla mig legitimerad. De lyfter fram att kvaliteten på AT-tjänsten varierar mycket beroende på var i landet man gör det. Det är visserligen sant att det är ett problem, men det är väl inget argument för att ta bort den. Snarare ersätta den med något bättre i så fall.
  Ett annat argument de för fram mot AT:n är att många länder ute i Europa bara har sex år innan legitimering medan vi i Sverige har sju till åtta år. Visst blir det svårt när kollegor från andra länder kommer hit och kan söka ST-tjänst redan efter sex år. Men personligen skulle jag inte vilja sänka min kompetens. I alla fall där jag pluggar är utbildningen ordentligt komprimerad som den är, att trycka in även AT:n under grundutbildningstiden känns inte realistiskt som systemet ser ut nu.

Läs artikeln och fundera på vad du själv tycker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0