Bakjour

En vän jobbar som undersköterska (usk:a) på ett annat sjukhus i en annan stad. Som usk:a blir man ansvarig för diverse olika uppgifter. Idag hade hon kökstjänst. Vilket bland annat innebar att hon var ansvarig för att ordna fika till eftermiddagsmötet.

Kvart över sju (som usk:a och sjuksöterska börjar dagpasset ofta 07.00) ringde hon mig i panik.

"Jag är köksa idag!"
"Eh... Jaha?" kom sömnigt från mig.
"Ja! Jag måste komma på något att baka. Du måste hjälpa mig."
"Eh... Okej."

Jag letade fram receptet på en kladdkaka och dikterade ingredienserna.

Min vän är inte inkompetent. Vare sig vad det gäller köket, leta recept på internet eller rent allmänt.
Enbart baserat på den här historien kan man kanske missförstå henne för det. ;)

09.15 kom nästa samtal:
"Jag tappade bort listan. Vilka var ingredienserna?"
Rabblade det jag hade i minnet och hoppades att jag inte glömde något viktigt.

09.30:
"Hur mycket ska man ha ugnen på?"

10.00:
"Hur länge ska den stå inne?"

Jag svarade snällt och tålmodigt.

13.45 ringde hon igen.
"Maskrosen, bakjour", svarade jag utan att tänka på vad jag sa.

Ståendes inne på sköterskeexpeditionen. Med en massa människor omkring.
Som inte hade hört våra tidigare samtal.

"Eh..." sa jag och tittade på deras förvånade miner.
De trodde att jag hade fått hybris.
"Alltså... eh..."

Ingen idé att slingra sig. Det var bara att le och gå därifrån. Jag bjuder på de skratten.

//Maskrosen, bakjour



Kommentarer
Postat av: Mib

:-)) Vilken rolig grej! :-))

2009-07-27 @ 20:55:56
URL: http://mibfilosoferar.blogg.se/
Postat av: Mårr

Wow, här stiger vi snabbt i (ugns)graderna! :)

2009-07-27 @ 22:15:44
Postat av: Maskrosen

Kladdkakan blev tydligen god...

2009-07-29 @ 22:45:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0