Uppdrag granskning om läkarbristen - del 1

Under två onsdagar sätter Uppdrag granskning läkarbristen under lupp. Det första programmet sändes igår (se det på svt play), det andra sänds nästa onsdag.

Gårdagens program fokuserade på stafettläkare och den bristande kontinuitet som dessa "orsakar". Enligt min mening är det inte läkarna i sig som orsakar problemet, utan systemet. Detta påpekas också vid ett flertal tillfällen under programmet av dem som intervjuas. 
  Ett problem är det att patienterna inte får träffa samma läkare, att vårdcentralerna inte lyckas rekrytera tillräckligt med läkare för att täcka upp de befintliga tjänsterna. Det lyfts också fram att i och med läkarbristen anställs till och med läkare som varnats av Socialstyrelsen ett flertal gånger.

Jag tycker inte att vem som helst ska få arbeta som läkare. Precis som att vem som helst inte ska anställas på ett dagis eller på en bank. Men att utmåla samtliga stafettläkare som giriga människor som bara är ute efter att "glassa omkring" är jag inte beredd att skriva under på.
  Självklart finns det dåliga stafettläkare. Men det finns också många som är väldigt kompetenta och yrkeskunniga. Om dessa duktiga människor kan tänka sig att byta stad för ett tag och hjälpa en vårdcentral och patienter som behöver läkare tänker jag bara lyfta på hatten för dem.

Kommentarer
Postat av: Doktoranden

Jag har skrivit ett inlägg om samma sak och refererat en del till allt det bra som du skrivit.



Det är ett fruktansvärt reportage.

2009-08-28 @ 20:40:55
URL: http://doktorandtankar.blogspot.com
Postat av: Mib

Har inte sett det men hört diskussioner om det av folk som förfasar sig så det kan ju vara bra att få en mer nyanserad bild. Tack! :-)

2009-08-28 @ 21:19:52
URL: http://mibfilosoferar.blogg.se/
Postat av: Maskrosen

Doktoranden: Vad kul att du tycker att mitt inlägg är tillräckligt bra för att citera! :) Hoppas att några av de som är inne och läser här även klickar sig över till din blogg för att läsa ditt inlägg! (Och även jag uppmuntrar gärna er alla att lämna blod om ni har möjlighet!)



Mib: Jo, det är väl alltid så att det finns fler sidor av saker. Tyvärr blir det ofta väldigt ensidigt i program av den typen. Det gör att jag lätt tror att allt de säger har samma partiska grund och slutar lyssna på dem. Inte bra, eftersom de självklart har rätt i en del. Även min åsikt/bild blir ju ensidig (fast åt andra hållet) då jag inte lyssnar!

2009-08-28 @ 21:34:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0