Pelargonium graveolens

Jag har fått tips om en blomma för läkare. Enligt sägen ska Dr Westerlund ha rekommenderat denna som blomma i väntrummet (eller sovrummet). Den utsöndrar nämligen en lugnande doft, bra t ex mot inför-läkarbesöket-oro samt sömnbesvär.  Tydligen är den också relativt lättskött (det tycker vi om!) och ska vara lätt att sätta skott från. Skotten går att plantera direkt i jorden. Var man får tag på ett vet jag inte, men jag antar att det bara är att ta med sig en sax och promenera genom väntrummen på sjukhuset. I något av dem borde doktor Westerlunds hälsoblomma stå och vänta med ett skott!


Vattning
: Regelbundet.

Gödning: Med jämna mellanrum.

Placering: Ljust. Rumstemperatur. Lämplig för utplantering.


Kommentarer
Postat av: FiaLisa

Är det den som luktar lite citron? Kanske ska göra ett försök...

2009-05-09 @ 10:02:26
URL: http://fialisa-drdr.blogspot.com/
Postat av: Maskrosen

Den kan lukta citron, men jag tror att det finns flera olika varianter... Klart att du ska göra ett försök!!

Den behöver ganska mycket vatten, så ställ den någon stans där du ser att den behöver vattnas. Vid matbordet så att du kan tömma ut det sista ur vattenglaset,tex.

2009-05-09 @ 17:12:51
Postat av: Maskrosen

Vad tusan innebär "regelbunden" vattning och gödning "med jämna mellanrum"?



Jag vattnar mina blommor regelbundet, en gång per år..? eh

2009-05-22 @ 23:30:37
Postat av: Gunnar E

Viss allergirisk mest för dem som tar i den. Lätt fototoxisk tror jag.

Svärdslilja skall vara br för luft i kontor mm liksom ampellilja. Testat av NASA. Med tanke på rymdfärder.

2010-03-10 @ 19:45:16
Postat av: Maskrosen

Spännande Gunnar! Man skulle kunna inreda ett "hälsobiologiskt" väntrum! ;)

2010-03-10 @ 22:59:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0