Kollegial stämning?

Arg patient.
Till och med ursinnig patient.

Felbehandlad. Tyckte han.
Dåligt bemött. Tyckte vi allihop.

Där står lilla jag och ska reda ut. Förklara och ta i försvar.

Eller?

Det gick faktiskt inte. Flera skäl fanns som gjorde att det blev fel i bemötandet. Det var natt, jouren var trött, avdelningen var smockfull och ingen sömn fanns i sikte. Man får inte bete sig hur som helst ändå.
Medicinskt hade allt gått korrekt till, så mycket kunde jag utröna från journalen. Han är en bra doktor och en bra människa.
Men jag kan inte försvara otrevliga kommentarer. Jag kan bara beklaga.

Även vi är människor. Även vi läkare är trötta ibland och säger klumpiga saker.
Men det är inget som ska försvaras. Det är mänskligt och det händer. Men när det händer bör man be om ursäkt. Så det gjorde jag.

Nu känns det bättre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0