En liten kråka

Blicken flackandes mellan golvet och knät där fingrarna plockar bort noppror i strumpbyxorna. Brunsvart hår med råttfärgad rand närmast skalpen. Stortån gungar upp och ner.

Jag förstår att hon inte tror att någon kan hjälpa henne.
Jag förstår att hon tror att det inte finns någon hjälp att få.

Att ha blivit så illa behandlad så många gånger sätter spår. Att om och om igen blivit sviken gör att det inte finns någon att lita på. Att ha tvingats ta hand om sig själv sen man lärde sig gå gör att man inte vet hur man blir omhändertagen.

Jag vill hjälpa.
Jag inbillar mig att jag kan hjälpa.

Jag vill berätta så att hon förstår. Så att hon ser att jag förstår.
Men det kan jag ju inte.

Jag vill inte att hon ska behöva vara så ensam!

Kommentarer
Postat av: Kandidatpappan

Du kan hjälpa henne. Du har din kompetens, i dess rätta bemärkelse, och du har känsla för den som har det svårt. Det är bra. Och du är bra. Du är någon som är värd att tycka om. Du måste nog bara öva dig lite i att tycka det ;-)) Krama om dig från mig!

2011-02-07 @ 22:37:19
Postat av: Maskrosen

Tack för ditt pepptalk! Jag kramar om mig jättehårt.



Jag vet att jag kan hjälpa andra människor. Det jag kände när jag satt med den här tjejen var att jag önskar att jag hade kunnat göra så mycket mer. Önskar att jag hade kunnat engagera mig så mycket mer. Men det kan jag inte i min roll som vårdpersonal.



Jag kan göra det jag kan, jag kan göra lite extra. Men sen måste jag sätta stopp. Om jag inte kunde sätta stopp skulle jag gå under.



Jag vet att det jag gör är bra.

Men jag önskar att det fanns ett sätt så att jag kunde göra ännu mer.

2011-02-10 @ 19:26:12
Postat av: Kandidatpappan

Ja, var rädd om dig!

Det finns ju ett uttryck som går ungefär så här: " ingen kan göra allt, men alla kan göra något". Och så är det nog också så att vardagliga orättvisor och grymheter som drabbar en person inte kan ersättas av stora och snabba ingrepp av dramatiskt tecknade hjältar. Vänlighet och hyggliga villkor och gott bemötande i vardagen hjälper nog din lilla kråka till patient mer och kan ge henne ett bättre liv. Fast du kanske inte träffar henne igen så har du gjort skillnad. Kanske du är liten inuti dina scrubs, men jag tror du fyller ut din roll både som människa och läkare... Kram

2011-02-11 @ 09:45:28
Postat av: Maskrosen

Tack! :)

2011-02-16 @ 20:01:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0