Maskrosen gör en pudel

Maskrosen har provat på det otacksamma jobbet som vårdcentralsläkare. En hel dag med "egna" patienter.
Jättekul! tänkte jag. Och menade det. På riktigt.

Det gick över.

"Jag har varit trött i fyra veckor nu, det måste vara något fel på mitt immunförsvar."
"Jag har haft ont i armen i två år och nu ska jag åka till Cypern om en vecka, då måste jag vara frisk. Vad ska jag göra?"
"Jag har ont i magen men ingen utredning har visat något. Du måste hitta vad som är fel på mig."
"Min ryggvärk blir bara värre och värre, jag behöver nog något muskelavslappnande. Jag tror att det heter bens-nånting."

Där sitter lilla jag och ska reda ut i det hela. Inte själv, självklart. Min handledare är behjälplig och hanterar min ångest som från början var patienternas.

Sjukvårdens slasktratt. Full av ångestfyllda patienter som träffar stressade läkare. Arga patienter som kräver vård som inte finns.

Jag vill inte alls bli färdig. Jag vill vara student för alltid. Jag vill aldrig behöva ta något ansvar.

Jag tar tillbaks allt jag tidigare sagt. Jag var ung och dum.
Nu är jag en dag äldre och visare.

Heder åt distriktsläkarna!

Kommentarer
Postat av: Doktoranden

Slutenvård.



Säg det igen.



Slutenvård. For the win.

2010-05-11 @ 08:12:53
URL: http://doktorandtankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0