Om påverkan och ansvar

Jag vill inte att livet ska bestämma över mig. Jag vill att jag ska bestämma över mitt liv.

Självklart kommer det alltid att finnas saker som jag inte kan påverka. Men väldigt mycket kan jag faktiskt bestämma över.
  Framför allt vill jag behålla tron på att jag kan påverka. Det gör att jag undviker
att bli ett offer som bara följer med och anser mig vara drabbad.

Om man kan påverka har man ett ansvar. Det kan både vara bra och dåligt.

Det jag har varit med om kunde jag inte styra över. Det är inte mitt fel. Det är
inte mitt ansvar.
Men hur jag har det nu, det kan jag påverka. Inte alltid, men ofta.

Idag ska jag påverka min dag. Till att bli en dag som jag vill ha.

Kommentarer
Postat av: Mib

Hej, jag har inte varit här på ett tag, men du finns bland mina favoriter helt klart! Hoppas att du får en fin dag.

Jag träffade en bekant igår som sa lite liknande; hon hade bestämt sig för att hon bara skulle göra saker som hon tyckte om nuförtiden. Inte så att det alltid skulle lyckas förstås, man har ju jobb och andra måsten, men ändå känslan av att säga nej till en del saker.

Har en annan bekant som har lärt sig att sätta gränser mot sånt som hon inte vill och inte mår bra av. Det låter så underbart. Det går att komma dit. Man befinner sig nog inte där alltid, men ibland så.

Själv är jag inte där alls, men jag längtar efter att komma dit en dag. Och det tror jag att jag gör. Och jag tror att du gör det också.

Kram!

2009-09-13 @ 12:10:20
URL: http://mibfilosoferar.blogg.se/
Postat av: Maskrosen

Välkommen tillbaks! :) Vi får kämpa tillsammans!

2009-09-13 @ 21:39:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0