"Du verkar vara en så perfekt människa!"

Där kom den igen.
Kommentaren som jag borde bli glad för. Stolt.

Men som bara stressar mig.

Jag är inte perfekt!!
Mitt liv är inte perfekt.
Jag vill inte heller att det ska vara det.

Mycket i mitt liv är bra. Det finns mycket i mitt liv som jag är glad för. Men allt är inte bra. 
  Att jag varje dag kämpar för att få ihop vardagen syns inte. Kämpar för att ta mig ur sängen på morgonen, kämpar för att få i mig frukost, kämpar för att ta mig iväg till sjukhuset...

Positiva kommentarer gör även mig glad. Jag tycker om när människor ger mig komplimanger. Problemet med ordet "perfekt" är att det innefattar att det inte finns några fel. Om det inte finns något som är fel, då borde det inte heller finnas något att må dåligt över.
  En kommentar som i rubriken gör att jag känner det som om jag inte får vara ledsen. Som att jag är bortskämd om jag mår dåligt. "Äh, så farligt är det väl inte! Du överdriver bara!" är en kommentar som jag har hört alldeles för ofta från olika håll. "Du som har det så bra. Vad klagar du för?"

De som har sagt så har inte vetat, har inte förstått. Jag ser det nu, men jag förstod det inte då. De vuxnas och de professionellas oförstående tog mig hårt. Jag trodde på dem. Jag trodde att det var mig det var fel på. Att jag hade för höga krav på världen runtomkring mig.

Det hade jag inte.
  Jag hade inte orimliga krav. Jag trodde inte att livet skulle vara perfekt. Jag önskade bara att det vore bättre. Det hade jag all rätt att göra.

Jag vill inte vara perfekt och jag vill inte ha ett perfekt liv. Jag vill ha ett bra liv. En fungerande vardag som jag trivs med. Det är mitt mål. Det är vad jag längtar efter.
  En dag tänker jag ta mig dit!

Kommentarer
Postat av: Kandidatpappa

På vägen till "bra" får du se, göra och vara med om "bra" saker. Och en del annat också,för all del. Vägen till målet är just därför mödan värd. Och det är ju du som definierar vad som är "bra" för dig. Fast visst får man också både tvivla och vara ledsen. Och vara otålig. Det är både nödvändigt och klart mänskligt. Men apropå den där fungerande vardagen som du trivs med: Glöm inte bort att se den när den kommer, för en dag är du där! Och säkert en god bit på väg...



(OBS! citattecknen är inte med för att uttrycka ironi, jag vet bara inte hur man markerar text här...)

2009-10-08 @ 23:43:38
Postat av: FiaLisa

De som tycker du har ett perfekt liv ser troligen bara den yta som du valt att visa upp för dem. Som du skriver ser de inte när du hemma försöker få ihop vardagen. Du kan se det som att du är bra på att upprätthålla en normal fasad för de personer du väljer att göra det. Det är så det måste vara tror jag.



Det finns säkert många människor i vår närhet som bär på hemligheter som tynger dem.



Självklart får du önska och sträva mot ett bra liv, det gör väl alla?

2009-10-09 @ 08:09:26
URL: http://fialisa-drdr.blogspot.com/
Postat av: Kristina

“Everything is perfect in the universe - even your desire to improve it.”

Dr Wayne W.Dyer



Kära Maskrosbarn,

Det finns en drift i alla oss maskrosbarn att få ett liv som fungerar, är tillräckligt bra - men oxå en drift att få ett erkännande att det som varit faktiskt var HELT ORIMLIGT från det inre barnets perspektiv. Det var orimligt! Det är ingen tröst - men det är detta orimliga som givit dig drift nog att skaffa dig ett bättre liv! Ett riktigt bra liv - o inte ett medelbra eller halvbra liv.



Jag önskar så - att du hittar din inre stillhet - din inre tillfredställelse och balans - i att det perfekta oxå är icke-perfekt. Det finns både gott och ont i oss alla - allt finns och ska finnas.



Balansen finns oxå mitt i allt kaos inom oss. I mitten av varje orkan - finns vindstillheten i orkanens öga. Leta dig fram dit... så kommer världen få storma som den vill - men du själv är oberörd.

Tiden kommer vara din bundsförvant i sökandet.



Been there - done that!



Kärlek o stillhet!

Kristina

2009-10-09 @ 10:08:25
URL: http://drkristina.blogspot.com
Postat av: Kristina

Hittade ett till citat att ta med sig på vägen...



"Being happy doesn't mean that everything is perfect. It means you have decided to go beyond the imperfections."



2009-10-09 @ 10:43:37
URL: http://drkristina.blogspot.com
Postat av: Maskrosen

KP: Jag uppfattar dig alltid så ödmjuk i dina inlägg här. Det gör mig glad!



FL: Helt rätt, visst väljer jag vad jag visar upp. Ändå önskar jag att människor förstod att det fanns något mer där under. Jag är så less på att kämpa mot människor som tycker att jag inte borde vara ledsen, bara för att de inte förstår. Jag tycker att de borde inse att det finns något som de inte förstår. Men det kanske inte är så lätt...



K: Visst är det en tröst att få erkännande för att det var orimligt! Då skulle det inte längre vara mig det var fel på. Då skulle det ju vara precis som jag kände det. Att inte bli förstådd utan snarare förminskad när jag har bett vuxna om hjälp har tagit mig enormt hårt.

2009-10-09 @ 17:43:15
Postat av: Kristina

Det är inget fel på dig! Har ALDRIG VARIT! Men de som fanns runt dig när du var liten och de som skulle varit din trygghet i livets start - hade inte den förmågan. Hur kunde det ha varit fel på dig - du föddes oxå som en perfekt bebis... eller hur?



Visst är det fel, orättvist och totalt orimligt! Håller med... Men NU är du vuxen. NU har du en förmåga att välja dina tankar. NU är du makthavare av ditt liv. NU kan du välja kärleken och tryggheten. NU kan du få och ha ett bra-perfekt liv.



Då fanns inte den möjligheten och du klarade trots din upplevda hjälplöshet i situationen... Vad säger det egentligen? JOOO att du har mer förmåga och tillit till att leva ett lyckligt liv än de flesta. Du överlevde - du skaffar dig ett liv istället för att dö.



DET I SIG ÄR DITT STÖRSTA ERKÄNNANDE - om du bara tittar på dig själv i spegeln och ser den vuxna individ du blivit. Var stolt över dig själv. o Känn kärleken till dig själv - den kärlek du aldrig fick. Den är fortfarande inuti dig själv. Du föddes med den... du fick aldrig spegla dig i de vuxna runt dig bara...



Stor kram

/K

2009-10-09 @ 18:38:28
URL: http://drkristina.blogspot.com
Postat av: Bellan

Hej!

Ja, tänk vad mycket som kan dölja sig under ytan, som inte syns utåt. Allt orkar man ju heller inte berätta. Själv lever jag med en son med ett dolt handikapp, många vet inte vad det innebär.

Hoppas du kan ha ett så bra liv som möjligt!

Kram!

2009-10-20 @ 13:30:03
URL: http://metrobloggen.se/svampbobtjejen
Postat av: Maskrosen

Hej Bellan! Välkommen hit!



Jag tror att de flesta av oss går och bär omkring på saker av större eller mindre dignitet. Jag har ingen erfarenhet av närstående med dolt handikapp (om man inte räknar PTSD som ett dolt handikapp...) men jag kan tänka mig att det är liknande i att det är svårt för folk runtomkring att förstå.



Du har helt rätt i att man inte orkar berätta allt. Det behöver man inte heller. Även om jag ibland kan känna att det skulle kännas så skönt att slippa "ljuga".



Kram tillbaks!

2009-10-21 @ 01:20:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0