Prat eller inte?

För ett tag sen läste jag en artikel om "ältande". Universitetsungdomar i USA var studieobjekten och det man skulle undersöka var om det hjälper att "prata ut" om sina problem.
  Resultatet blev: nej, tvärt om.

I deras undersökning verkade det snarare vara skadligt att prata med sina vänner om sina problem. En teori de hade var att de som pratade om det ägnade mer tid till att prata och mindre till att göra något åt problemet.

Artikeln gör mig kluven. Jag är övertygad om att man kan fasta i negativa tankar av att älta problem om och om igen, så där kan jag tänka mig att hålla med artikelförfattarna. Men jag tror samtidigt att det kan vara konstruktivt att prata med andra om sina problem. För mig har det varit nödvändigt.
  Jag vill tro att det inte är så svartvitt. Bra eller dåligt. Snarare både och.

Jag tror att som alltid finns det flera sidor av saker och en balansgång mellan konstruktivt och destruktivt. Antagligen är även de som utförde undersökningen medvetna om detta.
  Jag vill i alla fall tro det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0