Tillbaks mot svart-vitt?

Vad är det med människor och det enorma behovet av att döma ut andra människor? Är vi på väg mot en svart-vit borderline-värld? (Inget emot människor som har en emotionellt instabil personlighetsstörning, men det skulle bli svårt att sätta hela samhället i DBT-behandling...)
  Så fort en människa gör något som man inte är 100% nöjd med är allt på en gång 100% dåligt.

Jag tror inte på det!

Jag tror varken på att människor är 100% bra eller 100% dåliga. Jag är emot skitsnack i allmänhet, men när det börjar gå mot häxbränning blir jag rentav lite rädd. Nu är jag kanske överdramatisk, men vad är det som händer när människor ohämmat öser ur sig sin ilska utan att reflektera?

Säger en rentav emot dem (inte nöjer mig med att bara tyst nicka åt vredesutbrottet) blir jag snabbt stämplad som mesig. Någon som inte vågar säga ifrån. "Är det farligt att ha en åsikt, eller?" Snart är det jag som blir föremål för deras dömande kommentarer.

Visst kan jag hålla med om att det är ett dåligt beteende att svara otrevligt i telefon när en är personalansvarig (det är onödigt att svara otrevligt i telefon oavsett vem man är!), men det betyder inte att allt personen kläcker ur sig är värt att döma ut. Visst kanske föreläsaren var lite tråkig och jag hade också svårt att hålla ögonen öppna. Men det betyder inte automatiskt att hen är en "urusel" läkare.

Måste en göra världen så svart-vit? Måste en grunda sina omdömen på ilska? Måste en utgå från att alla andra människor är dumma i huvudet och bara är ute efter att jäklas?

Jag tror inte på det!

Kommentarer
Postat av: FiaLisa

Jag håller med dig, om jag startar en tredje karriärbana ska jag nog läsa beteendevetenskap med inriktning mot grupp-processer. Det är intressant tycker jag.



Jag försöker att inte bry mig så mycket när jag möter negativa personer/grupper, men samtidigt tycker jag det är viktigt att inte bidra till en tyst acceptans utan jag försöker lyfta andra vinklingar - när jag orkar.

2009-06-11 @ 12:34:54
URL: http://fialisa-drdr.blogspot.com/
Postat av: Maskrosen

Gruppsykologi är verkligen spännande! Det är synd att inte mer sådant finns i vår utbildning.



Fortsätt att kämpa emot! Bra jobbat! Det behövs människor som driver en positiv stämning. Men det är inte värt att köra över sig själv för det. När en orkar är ofta nog! ;)

2009-06-11 @ 13:12:48
Postat av: Dr Kristina

Döma ut andra kommer ju av att vi dömer oss själva...



Om vi inte kan acceptera oss själva - precis som vi är - kommer ingen annan heller att duga som de är - utan alla kommer bli hot mot vår existens.



Att sluta döma alla och allt som händer, är livets svåra uppgift och kräver att vi lämnar vårt "ego" bakom oss - till förmån för kärleken... :)

Att hitta en kärleksfull tanke även till dem som beter sig illa... är en sann utmaning...

2009-06-13 @ 08:55:32
URL: http://drkristina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0