Superkvinnan?

Jag är så less på att människor tror att bara för att man är duktig är man lycklig!

Det finns många saker jag är bra på, det finns anledningar att vara avundsjuk. Men det finns också andra sidor! Jag väljer bara att inte visa dem så ofta.

Ibland får jag lite smått panik när någon försöker tala om för mig hur bra jag är. Jag försöker slingra mig ur det hela, med resultatet att jag låter som någon med självförtroende under fotknölarna. Den jag pratar med blir då förskräckt i tron att jag drabbats av "duktig-flicka"-syndromet och öser ännu mer beröm över mig.

Det är inte i självförtroendet det ligger. Det är inte ens i berömmet det ligger. Jag, som alla andra, blir väldigt glad när jag får positiva kommentarer.
  Problemet ligger i när slutsatsen dras att allt är bra.

Vissa saker är bra och dem är jag väldigt glad över. Andra saker är inte lika bra och dem har även jag rätt att vara ledsen över.
  Även jag har dåliga dagar. Även jag behöver en kram ibland.

Jag är ingen supermänniska. Även jag är ganska liten ibland. Jag får vara det.
  Det betyder inte att det är fel på mig. Det betyder inte att jag har dåligt självförtroende.
 
Det betyder att jag, precis som alla andra, är en människa med både styrkor och svagheter. Vissa dagar är jag glad, andra dagar är jag ledsen.
  Det är helt okej. Det får vara så!

Kommentarer
Postat av: Mib

Hej jag skickar dig en kram. Jag tror att jag förstår din känsla lite faktiskt.

2009-07-15 @ 20:32:00
URL: http://mibfilosoferar.blogg.se/
Postat av: Maskrosen

Tackar!



För mig är det stressande att ingen tar mig på allvar när jag inte mår bra. "Hon som är så duktig, inte kan hon ha något att klaga på!" Så får jag dåligt samvete när jag vet att det finns andra som har det ännu värre... hm Men jag försöker låta bli det och känna som jag känner istället.

2009-07-15 @ 20:52:50
Postat av: Doktoranden

Du har helt rätt i vad du skriver. Känner även igen mig i din text.



Vi har alla bra och dåliga dagar, bra och dåliga egenskaper. Vi är alla människor och ingen människa är någonsin helt perfekt. Det är en icke-existentiell utopi.

2009-07-15 @ 21:06:38
URL: http://doktorandtankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0