Borta bra men hemma bäst

Människor springer runt och spär på julstressen. Jakten på den perfekta klappen börjar övergå i mani. Pupillerna blir marginellt större då adrenalinet slår på. Tränger sig förbi människor som står i vägen med alla sina kassar, suckar irriterat.

Jag lämnar hetsen och kliver in på sjukhuset. Tar på mig läkarpyjamasen och smyger genom de kalla korridorerna. Här går människor lugnt och stilla, även när det är bråttom. Här pratar alla i lugn och låg ton, även då det måste gå snabbt. Här syns inte de perfekta bakverken, de genomtänkta pynten eller de noga formulerade julrimmen. Här finns det annat som är viktigare.
  Att magontet inte var en dödlig tumör, att det låga blodvärdet inte var ett tecken på en inre blödning, att blindtarmsinflammationen gick att operera bort utan komplikationer...

Här trivs jag.

Jag trivs med miljön där livet blir viktigt. Där uppmärksamhet och omtanke är något av det bästa man kan ge. Den perfekta julklappen är att alla människor jag bryr mig om får vara tillräckligt friska för att kunna vara hemma och fira jul.
  Jag trivs när det lilla blir det stora.

Kommentarer
Postat av: carro

Nu tror jag att jag kanske fattar varför jag trivs på sjukhus :) fint skrivet, jag längtar ännu mer till att börja plugga medicin nu. God jul!

2009-12-23 @ 15:17:15
URL: http://carrochic.blogg.se/
Postat av: Maskrosen

God jul till dig också Carro! En plats på läkarprogrammet är värd att längta efter! :)

2009-12-23 @ 20:13:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0